Jak uzupełnić elektrolity?

Udostępnij innym na:

Jak uzupełnić elektrolity aby uniknąć przykrych skutków ich niedoboru. Na wstępie powiedzmy sobie czym są elektrolity. Elektrolity w naszym organizmie, to przede wszystkim sód, potas, wapń oraz magnez. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego naszego ciała. Bardzo istotne są dla m.in. układu nerwowego, mózgu i mięśni. Więc dowiedzmy się jak uzupełnić elektrolity i jak utrzymać i odpowiedni stan.

jak uzupełnić elektrolity
jak uzupełnić elektrolity

Sama nazwa elektrolity, podpowiada nam, że mają one właściwości elektryczne i uczestniczą w przewodzeniu impulsów nerwowych, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania całego układu nerwowego i mózgu. Odpowiadają też za prawidłowe skurcze mięśni w tym najważniejszego jakim jest serce, które musi pracować bez zarzutu.

Ich niedostatek jest bardzo groźny dla naszego zdrowia. Niektóre z nich to biegunka, wymioty i gorączka, ale to tylko część złego scenariusza, ponieważ mogą być one właśnie przyczyną niedoboru elektrolitów. Ich długotrwały niedobór może powodować schorzenia i poważne choroby. Ogólne osłabienie, apatia ciągłe zmęczenie, depresja, skurcze mięśni i brak chęci do życia, może być objawem zbyt małego stężenia elektrolitów w naszym organizmie.

Jak uzupełnić elektrolity i dlaczego powinno się dbać o odpowiedni ich poziom w naszym ciele.

Kiedy tracimy elektrolity? Najczęściej je tracimy w momentach wzmożonego pocenia się, wysiłku fizycznego, upałów lub nieodpowiedniego nawodnienia organizmu. Przyczyną mogą być zbyt drastyczne diety i nie rozsądne odżywianie się, infekcje pokarmowe, duże spożycie alkoholu, leki moczopędne itp. Generalnie łatwo stracić elektrolity. Młode osoby, chcące szybko się odchudzić przez ważnymi wydarzeniami, są w stanie nie jeść długi czas aby szybko stracić na wadze. To bezmyślne i niebezpieczne działanie.

Pamiętajmy że w lecie jesteśmy najbardziej narażeni na utratę elektrolitów, ponieważ w upalnych dniach intensywniej się pocimy, wydalając w ten sposób minerały z organizmu. Jeśli poczujemy się ogólnie źle, niechętni do życia i osłabieni, należy rozważyć czy czasem nie mamy niedoboru elektrolitów i zmienić dotychczasowy tryb życia.

Więc jak uzupełnić elektrolity?

Jak uzupełnić elektrolity. Przede wszystkim spożywanie odpowiedniej ilości czystej wody mineralnej aby nawodnić organizm. Nie możemy pić sztucznych słodzonych napojów, tylko czystą wodę mineralną. Słodzone napoje z chemicznymi dodatkami i dużą ilością cukrów nie nawadniają naszego organizmu w zdrowy sposób. Jedynie osoby regularnie uprawiający sport warto aby spożywali napoje izotoniczne.  Aby oprócz tego dobrze uzupełniać elektrolity należy włączyć w naszą dietę pomidory lub samodzielnie wyciśnięty sok z pomidorów bogatego w potas.

W potas bogate są jeszcze takie warzywa jak ziemniaki i zielone warzywa liściaste. Owoce bogate w potas to banany i winogrona. Co do zawartości magnezu to polecam kaszę gryczaną na obiad, pestki dyni na przekąskę zamiast chipsów oraz płatki owsiane na kolację plus napój z kakao. Świadome żywienie sprawi że uzupełnisz organizm w cały arsenał witamin, makro i mikroelementów.

Dobrym źródłem wapnia, to nie koniecznie muszą być produkty mleczne. Zielone warzywa zwłaszcza szpinak i brokuł również zawierają bogatą ilość wapnia. Posiadają wapń także rośliny strączkowe i ryby oraz orzechy. Jako przekąskę dołącz między głównymi posiłkami ogórki kiszone bogate w sód. Źródłem sodu są także oliwki.

Jak uzupełnić elektrolity dzięki diecie?

Jeśli ciężko Ci zmienić nawyki żywieniowe to chociaż zacznij włączać do swojej obecnej diety produkty zdrowe dla naszego organizmu. Takie jak świeże nie przetworzone warzywa między posiłkami (najlepiej zielone np. szpinak), owoce cytrusowe, banany, melony. Do tego ograniczenie złych nawyków żywieniowych. Takich jak zapychanie codziennie się bezwartościowym fast food na mieście do jednego dnia w tygodniu już będzie postępem 😉

Ogranicz picie wyżej wspomnianych mocno słodzonych popularnych napojów o połowę jeśli nie możesz z nich całkowicie zrezygnować. W słodzonych napojach jest spora ilość związków chemicznych, a to dobrze nie wpływa na nawodnienie organizmu. Wręcz przeciwnie, powoli nas truje od wewnątrz picie takich rzeczy. Ograniczenie o połowę ulubionych napojów będzie już również korzystne dla Ciebie.

W sklepach możemy coraz częściej napotkać ekologiczne i specjalnie przeznaczone regały z zdrową organiczną żywnością. Zalecam też, aby nie popadać ze skrajności w skrajność. Wystarczą nam pospolite warzywa i owoce z pobliskiego warzywniaka bez przepłacania za produkty BIO co do których tak na prawdę nie mamy 100 procent pewności.

Rezygnując z złych nawyków i racjonalizując naszą dietę szybko uzupełnimy niedobory elektrolitów i w dodatku nie będziemy narażeni szybko na ich utratę w niekorzystnych przypadkach. Dbajmy o ciało, a duch sam się wyleczy 😉 Skorzysta na tym cały nasz organizm. Odpowiednie odżywienie ciała w najpotrzebniejsze makro i mikroelementy zapewni nam świetne samopoczucie.

Jak uzupełnić elektrolity i nie martwić się o ich utratę?

Jak uzupełnić elektrolity aby uniknąć złych skutków ich niedoboru. Teraz wiesz jak uzupełnić szybko elektrolity, które tracimy na co dzień. Racjonalizując dietę i odpowiednio się nawadniając nie musimy się obawiać utraty elektrolitów na co dzień.  Jak uzupełnić  niedobór elektrolitów, to tylko poprzez zdrowe odżywianie lub wprowadzenie do obecnej diety zdrowych i wartościowych produktów naturalnych.

Rozumiem że całkowite zrezygnowanie ze smacznych, niezdrowych dań może być trudne. Dlatego na początek zalecam włączanie powoli zdrowych produktów i wypychanie niezdrowych z naszego jadłospisu. Po zaobserwowaniu lepszego samopoczucia i większej aktywności w życiu sam lub sama zdecydujesz jakie produkty mają przeważać w twoim menu 😉 Zalecam traktowanie niezdrowych dań typu fast food jako właśnie rarytas od czasu do czasu.

Teraz przeważnie zjedzenie zdrowego dana lub przekąski bywa rarytasem i oczekujemy cudów po jednorazowym spożyciu. Powinno być na odwrót. Spożywanie zdrowych i naturalnych produktów przyczyni się do naszego lepszego zdrowia i samopoczucia, a jednorazowe szaleństwo fast foodowe na mieście nam nie zaszkodzi. Tak samo jak jednorazowe spożycie zdrowego produktu od razu nas nie wyleczy w magiczny sposób.

Zdecyduj po jakiej stronie chcesz być 😉 Jeśli szukałeś tylko sposobu na to jak uzupełnić elektrolity, to zalecam stałą zmianę nawyków żywieniowych. Chociaż w częściowo , jeśli nie jesteś w stanie od razu tego zrobić. Pierwszy krok najważniejszy 😉

Pozdrawiam.

Adrian

 

 

 

2 komentarze

  1. Głownie elektrolity się traci po udanej imprezie, wtedy chyba raczej się nie chce jeść, to wtedy napoje izotoniczne czyli jak mówisz „sportowcy” ale od picia, prawie to samo hehe 😉 to lecę po izotona zioom 😀

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge